O Instytucie
Korzenie Instytutu Pedagogiki Specjalnej sięgają 1964 roku, kiedy w Katedrze Pedagogiki Eksperymentalnej, odbyła się pierwsza rekrutacja na studia w zakresie pedagogiki specjalnej. Dzięki szybkiemu rozwojowi naukowemu w 1974 roku wyodrębniony został Zakład Pedagogiki Specjalnej, który następnie przekształcił się w Katedrę, a w 2011 roku w Instytut Pedagogiki Specjalnej. W roku 2022 nazwa została zmieniona na Instytut Pedagogiki Specjalnej, Szkolnej i Kształcenia Nauczycieli. Obecnym Dyrektorem Instytutu jest dr hab. Joanna Łukasik, prof. UP.
W Instytucie od 18 lat działa Studenckie Koło Naukowe Pedagogiki Specjalnej, które organizuje: „Mikołajki Integracyjne” dla dzieci ze szkół specjalnych, „Dzień Autyzmu”, studencki wolontariat, a także wydaje czasopismo „Zeszyty Naukowe Pedagogiki Specjalnej”.
W ramach Instytutu działa teatr „Inter Pares”, zrzeszający studentów i uczniów z placówek specjalnych. Co roku odbywa się również „Festiwal Nauki i Sztuki”, podczas którego nasi studenci prowadzą warsztaty dla dzieci.
Pedagogika specjalna (studia stacjonarne i niestacjonarne jednolite magisterskie)
Specjalności:
- edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagogika)
- logopedia
- wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
- terapia pedagogiczna
- pedagogika resocjalizacyjna
O kierunku
Absolwent specjalności edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagogika) jest przygotowany do:
- prowadzenia oceny poziomu funkcjonowania uczniów objętych kształceniem specjalnym;
- prowadzenia zajęć dydaktycznych, opiekuńczych i rewalidacyjnych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną;
- świadczenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej, terapeutycznej dla dzieci, młodzieży, dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną, ich rodziców i nauczycieli.
Absolwent specjalności terapia pedagogiczna jest przygotowany do:
- konsultacji, współorganizowania i koordynowania edukacji włączającej w placówkach, w których przebywają dzieci/uczniowie ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi;
- przeprowadzania i opracowywania diagnozy zaburzeń w rozwoju psychomotorycznym oraz trudności w uczeniu się;
- projektowania terapii dzieci/uczniów z trudnościami w uczeniu się.
Absolwent specjalności wczesne wspomaganie rozwoju jest przygotowany do:
- diagnozowania zaburzeń w rozwoju psychomotorycznym małego dziecka;
- projektowania i prowadzenia zajęć terapeutycznych wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
- wspierania rodziców w wychowaniu i rehabilitacji małego dziecka z zaburzonym rozwojem;
- współdziałania w zespołach interdyscyplinarnych w planowaniu, organizowaniu i koordynowaniu procesu wczesnego wspomagania rozwoju.
Absolwent specjalności logopedia jest przygotowany do:
- prowadzenia diagnozy logopedycznej;
- prowadzenia zajęć z profilaktyki i terapii logopedycznej;
- prowadzenia porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji i eliminowania zaburzeń mowy;
- współdziałania w zespołach interdyscyplinarnych w planowaniu, organizowaniu i koordynowaniu procesu terapii dziecka/ucznia z zaburzoną komunikacją językową.
Absolwent specjalności pedagogika resocjalizacyjna jest przygotowany do:
- prowadzenia działań profilaktycznych zarówno w instytucjach publicznych, jak i organizacjach trzeciosektorowych;
- prowadzenia oddziaływań resocjalizujących w środowisku otwartym i zamkniętym;
- stosowania nowoczesnych metod, technik i narzędzi pracy z osobami niedostosowanymi społecznie zachowując najwyższe standardy metodologiczne i etyczne;
- prowadzenia diagnozy psychopedagogicznej i kryminologicznej;
- projektowania i realizowania profilaktyki społecznej we współpracy międzysektorowej;
- jest przygotowany do podjęcia studiów w ramach szkoły doktorskiej w zakresie pedagogiki oraz kierunków pokrewnych.
Praca po studiach
Absolwent specjalności edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagogika) uzyskuje uprawnienia pedagoga specjalnego, nauczyciela osób z niepełnosprawnością intelektualną w:
- przedszkolach i szkołach: ogólnodostępnych, specjalnych, integracyjnych/włączających;
- ośrodkach rehabilitacyjno-edukacyjno-wychowawczych;
- poradniach psychologiczno-pedagogicznych i specjalistycznych;
- świetlicach szkolnych, internatach;
- stowarzyszeniach i fundacjach.
Absolwent specjalności terapia pedagogiczna uzyskuje uprawnienia pedagoga specjalnego – specjalisty terapii pedagogicznej. Posiada kwalifikacje do prowadzenia zajęć:
- korekcyjno-kompensacyjnych;
- rewalidacyjnych w placówkach specjalnych;
- rewalidacji indywidualnej w przedszkolach, szkołach ogólnodostępnych, integracyjnych/włączających;
- terapeutycznych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, specjalistycznych, świetlicach terapeutycznych.
Absolwent specjalności wczesne wspomaganie rozwoju uzyskuje uprawnienia pedagoga specjalnego – specjalisty w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju w:
- ośrodkach wczesnego wspomagania rozwoju, rewalidacyjno-edukacyjno-wychowawczych;
- poradniach psychologiczno-pedagogicznych, rehabilitacji, zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży;
- przedszkolach, klubach malucha, żłobkach prowadzących zajęcia z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju.
Absolwent specjalności logopedia uzyskuje uprawnienia pedagoga specjalnego i nauczyciela-terapeuty, specjalisty – logopedy w zakresie diagnozy, korygowania i profilaktyki wad mowy dzieci, młodzieży/dorosłych w:
- placówkach edukacyjno-wychowawczych, przedszkolach i szkołach: ogólnodostępnych, specjalnych, integracyjnych/włączających;
- placówkach wczesnego wspomagana rozwoju;
- placówkach ochrony zdrowia.
Absolwent specjalności resocjalizacja uzyskuje kwalifikacje do pełnienia ról zawodowych w zakresie:
- pedagoga specjalnego w pracy z dziećmi i młodzieżą zdemoralizowaną i zagrożoną niedostosowaniem bądź wykluczeniem społecznym;
- wychowawcy penitencjarnego w zakładach karnych i aresztach śledczych wszystkich rodzajów;
- kuratora sądowego (społecznego i po aplikacji kuratorskiej – zawodowego);
- wychowawcy w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i socjoterapeutycznych;
- zakładach poprawczych;
- schroniskach dla nieletnich;
- placówkach opiekuńczo-wychowawczych i wsparcia dziennego;
- pedagoga w poradniach psychologiczno-pedagogicznych;
- poradniach uzależnień;
- izbach dziecka;
- pogotowiach opiekuńczych;
- ośrodkach wsparcia rodzin;
- funkcjonariusza policji, wojska, straży miejskiej i pokrewnych służb;
- opiekuna w placówkach typu interwencyjnego;
- streetworkera i partyworkera;
- edukatora społecznego i młodzieży niedostostosowanej społecznie (przygotowanie pedagogiczne);
- pracownika organizacji pozarządowych zajmujących się profilaktyką społeczną.
Program wykładów i warsztatów
12.00–12.30
miejsce: ul. Podchorążych 2, sala 111N
warsztaty „Jak wytresować wewnętrznego smoka – emisja głosu dla nauczycieli”
mgr Jacek Milczanowski | Instytut Pedagogiki Specjalnej, Szkolnej i Kształcenia Nauczycieli
12.30–13.00
miejsce: ul. Podchorążych 2, sala 111N
warsztaty „Jak wytresować wewnętrznego smoka – emisja głosu dla nauczycieli”
mgr Jacek Milczanowski | Instytut Pedagogiki Specjalnej, Szkolnej i Kształcenia Nauczycieli
DANE KONTAKTOWE
Instytut Pedagogiki Specjalnej, Szkolnej i Kształcenia Nauczycieli
Kraków, ul. Ingardena 4, pokój 110
telefon 12 662 66 36
ips@up.krakow.pl
strona internetowa Instytutu Pedagogiki Specjalnej, Szkolnej i Kształcenia Nauczycieli