Instytut Pedagogiki Specjalnej, Szkolnej i Kształcenia Nauczycieli

O Instytucie

Korzenie Instytutu Pedagogiki Specjalnej sięgają 1964 roku, kiedy w Katedrze Pedagogiki Eksperymentalnej, odbyła się pierwsza rekrutacja na studia w zakresie pedagogiki specjalnej. Dzięki szybkiemu rozwojowi naukowemu w 1974 roku wyodrębniony został Zakład Pedagogiki Specjalnej, który następnie przekształcił się w Katedrę, a w 2011 roku w Instytut Pedagogiki Specjalnej. W roku 2022 nazwa została zmieniona na Instytut Pedagogiki Specjalnej, Szkolnej i Kształcenia Nauczycieli. Obecnym Dyrektorem Instytutu jest dr hab. Joanna Łukasik, prof. UP.

 

W Instytucie od 18 lat działa Studenckie Koło Naukowe Pedagogiki Specjalnej, które organizuje: „Mikołajki Integracyjne” dla dzieci ze szkół specjalnych, „Dzień Autyzmu”, studencki wolontariat, a także wydaje czasopismo „Zeszyty Naukowe Pedagogiki Specjalnej”.

 

W ramach Instytutu działa teatr „Inter Pares”, zrzeszający studentów i uczniów z placówek specjalnych. Co roku odbywa się również „Festiwal Nauki i Sztuki”, podczas którego nasi studenci prowadzą warsztaty dla dzieci.

Pedagogika specjalna (studia stacjonarne i niestacjonarne jednolite magisterskie)

Specjalności:

  • edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagogika)
  • logopedia
  • wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
  • terapia pedagogiczna
  • pedagogika resocjalizacyjna

 

O kierunku

Absolwent specjalności edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagogika) jest przygotowany do:

  • prowadzenia oceny poziomu funkcjonowania uczniów objętych kształceniem specjalnym;
  • prowadzenia zajęć dydaktycznych, opiekuńczych i rewalidacyjnych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną;
  • świadczenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej, terapeutycznej dla dzieci, młodzieży, dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną, ich rodziców i nauczycieli.

Absolwent specjalności terapia pedagogiczna jest przygotowany do:

  • konsultacji, współorganizowania i koordynowania edukacji włączającej w placówkach, w których przebywają dzieci/uczniowie ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi;
  • przeprowadzania i opracowywania diagnozy zaburzeń w rozwoju psychomotorycznym oraz trudności w uczeniu się;
  • projektowania terapii dzieci/uczniów z trudnościami w uczeniu się.

 

Absolwent specjalności wczesne wspomaganie rozwoju jest przygotowany do:

  • diagnozowania zaburzeń w rozwoju psychomotorycznym małego dziecka;
  • projektowania i prowadzenia zajęć terapeutycznych wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
  • wspierania rodziców w wychowaniu i rehabilitacji małego dziecka z zaburzonym rozwojem;
  • współdziałania w zespołach interdyscyplinarnych w planowaniu, organizowaniu i koordynowaniu procesu wczesnego wspomagania rozwoju.

 

Absolwent specjalności logopedia jest przygotowany do:

  • prowadzenia diagnozy logopedycznej;
  • prowadzenia zajęć z profilaktyki i terapii logopedycznej;
  • prowadzenia porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji i eliminowania zaburzeń mowy;
  • współdziałania w zespołach interdyscyplinarnych w planowaniu, organizowaniu i koordynowaniu procesu terapii dziecka/ucznia z zaburzoną komunikacją językową.

 

Absolwent specjalności pedagogika resocjalizacyjna jest przygotowany do:

  • prowadzenia działań profilaktycznych zarówno w instytucjach publicznych, jak i organizacjach trzeciosektorowych;
  • prowadzenia oddziaływań resocjalizujących w środowisku otwartym i zamkniętym;
  • stosowania nowoczesnych metod, technik i narzędzi pracy z osobami niedostosowanymi społecznie zachowując najwyższe standardy metodologiczne i etyczne;
  • prowadzenia diagnozy psychopedagogicznej i kryminologicznej;
  • projektowania i realizowania profilaktyki społecznej we współpracy międzysektorowej;
  • jest przygotowany do podjęcia studiów w ramach szkoły doktorskiej w zakresie pedagogiki oraz kierunków pokrewnych.

 

Praca po studiach

Absolwent specjalności edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagogika) uzyskuje uprawnienia pedagoga specjalnego, nauczyciela osób z niepełnosprawnością intelektualną w:

  • przedszkolach i szkołach: ogólnodostępnych, specjalnych, integracyjnych/włączających;
  • ośrodkach rehabilitacyjno-edukacyjno-wychowawczych;
  • poradniach psychologiczno-pedagogicznych i specjalistycznych;
  • świetlicach szkolnych, internatach;
  • stowarzyszeniach i fundacjach.

Absolwent specjalności terapia pedagogiczna uzyskuje uprawnienia pedagoga specjalnego – specjalisty terapii pedagogicznej. Posiada kwalifikacje do prowadzenia zajęć:

  • korekcyjno-kompensacyjnych;
  • rewalidacyjnych w placówkach specjalnych;
  • rewalidacji indywidualnej w przedszkolach, szkołach ogólnodostępnych, integracyjnych/włączających;
  • terapeutycznych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, specjalistycznych, świetlicach terapeutycznych.

Absolwent specjalności wczesne wspomaganie rozwoju uzyskuje uprawnienia pedagoga specjalnego – specjalisty w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju w:

  • ośrodkach wczesnego wspomagania rozwoju, rewalidacyjno-edukacyjno-wychowawczych;
  • poradniach psychologiczno-pedagogicznych, rehabilitacji, zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży;
  • przedszkolach, klubach malucha, żłobkach prowadzących zajęcia z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju.

Absolwent specjalności logopedia uzyskuje uprawnienia pedagoga specjalnego i nauczyciela-terapeuty, specjalisty – logopedy w zakresie diagnozy, korygowania i profilaktyki wad mowy dzieci, młodzieży/dorosłych w:

  • placówkach edukacyjno-wychowawczych, przedszkolach i szkołach: ogólnodostępnych, specjalnych, integracyjnych/włączających;
  • placówkach wczesnego wspomagana rozwoju;
  • placówkach ochrony zdrowia.

Absolwent specjalności resocjalizacja uzyskuje kwalifikacje do pełnienia ról zawodowych w zakresie:

  • pedagoga specjalnego w pracy z dziećmi i młodzieżą zdemoralizowaną i zagrożoną niedostosowaniem bądź wykluczeniem społecznym;
  • wychowawcy penitencjarnego w zakładach karnych i aresztach śledczych wszystkich rodzajów;
  • kuratora sądowego (społecznego i po aplikacji kuratorskiej – zawodowego);
  • wychowawcy w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i socjoterapeutycznych;
  • zakładach poprawczych;
  • schroniskach dla nieletnich;
  • placówkach opiekuńczo-wychowawczych i wsparcia dziennego;
  • pedagoga w poradniach psychologiczno-pedagogicznych;
  • poradniach uzależnień;
  • izbach dziecka;
  • pogotowiach opiekuńczych;
  • ośrodkach wsparcia rodzin;
  • funkcjonariusza policji, wojska, straży miejskiej i pokrewnych służb;
  • opiekuna w placówkach typu interwencyjnego;
  • streetworkera i partyworkera;
  • edukatora społecznego i młodzieży niedostostosowanej społecznie (przygotowanie pedagogiczne);
  • pracownika organizacji pozarządowych zajmujących się profilaktyką społeczną.

Program wykładów i warsztatów

12.00–12.30
miejsce: ul. Podchorążych 2, sala 111N
warsztaty „Jak wytresować wewnętrznego smoka – emisja głosu dla nauczycieli”
mgr Jacek Milczanowski | Instytut Pedagogiki Specjalnej, Szkolnej i Kształcenia Nauczycieli

 

12.30–13.00
miejsce: ul. Podchorążych 2, sala 111N
warsztaty „Jak wytresować wewnętrznego smoka – emisja głosu dla nauczycieli”
mgr Jacek Milczanowski | Instytut Pedagogiki Specjalnej, Szkolnej i Kształcenia Nauczycieli

DANE KONTAKTOWE

Instytut Pedagogiki Specjalnej, Szkolnej i Kształcenia Nauczycieli

Kraków, ul. Ingardena 4, pokój 110
telefon 12 662 66 36
ips@up.krakow.pl

 

strona internetowa Instytutu Pedagogiki Specjalnej, Szkolnej i Kształcenia Nauczycieli