O Instytucie
Instytut Nauk Technicznych posiada w swojej ofercie studia stacjonarne i niestacjonarne pierwszego i drugiego stopnia na kierunkach edukacja techniczno-informatyczna, fizyka oraz inżynieria bezpieczeństwa.
Strukturę organizacyjną jednostki tworzy sześć katedr oraz Obserwatorium Astronomiczne. W instytucie prowadzone są badania naukowe w ramach między innymi inżynierii materiałowej, nauk o bezpieczeństwie, mechatroniki, informatyki oraz odnawialnych źródeł energii.
Oprócz działalności inżynieryjno-technicznej, jednostka realizuje także badania oraz dydaktykę w obszarze nauk społecznych i humanistycznych z zakresu pedagogiki obejmujące między innymi pedagogikę pracy, dydaktykę przedmiotów technicznych i zawodowych, a także neurodydaktykę.
Szerokie spektrum prowadzonej działalności oraz baza dydaktyczna w postaci laboratoriów i pracowni (między innymi mechatronicznej, fotowoltaicznej, elektroniki, elektrotechniki, mikroskopii świetlnej czy druku 3D) pozwala na realizację studiów ogólnotechnicznych (inżynierskich i magisterskich) z wieloma wyodrębnionymi specjalnościami.
Edukacja techniczno-informatyczna (studia stacjonarne i niestacjonarne pierwszego stopnia, inżynierskie)
O kierunku
Prowadzone w Instytucie Nauk Technicznych studia na kierunku edukacja techniczno-informatyczna pozwalają na zdobycie teoretycznej i praktycznej wiedzy ogólnotechnicznej oraz umiejętności stosowania jej w praktyce. Studia przygotowują do pracy w wielu obszarach gospodarki, administracji oraz edukacji.
Student po pierwszym roku studiów dokonuje wyboru jednej spośród czterech specjalności na studiach stacjonarnych: informatyka stosowana w technice, inżynieria materiałowa i komputerowe wspomaganie procesów produkcji, mechatronika (spec. nienauczycielskie), technika z informatyką (spec. nauczycielska).
Absolwent kierunku edukacja techniczno-informatyczna posiada wiedzę z dziedziny nauk inżynieryjno-technicznych, w szczególności z zakresu dyscyplin: inżynieria materiałowa, automatyka, elektronika i elektrotechnika, informatyka techniczna i telekomunikacja oraz inżynieria mechaniczna. Ponadto dysponuje ogólną wiedzą z dziedzin nauk społecznych, ścisłych i przyrodniczych.
Praca po studiach
Uzyskane wykształcenie daje przygotowanie do prowadzenia własnej działalności gospodarczej, do pracy w przedsiębiorstwach przemysłowych, administracji gospodarczej, samorządowej i państwowej, zapleczu badawczo-rozwojowym przemysłu.
Absolwenci wszystkich specjalności kierunku edukacja techniczno-informatyczna uzyskują tytuł zawodowy inżyniera, a specjalności nauczycielskiej również uprawnienia do nauczania przedmiotów technicznych oraz informatycznych.
Edukacja techniczno-informatyczna (studia stacjonarne i niestacjonarne drugiego stopnia)
O kierunku
Prowadzone w Instytucie Nauk Technicznych studia na kierunku edukacja techniczno-informatyczna pozwalają na zdobycie teoretycznej i praktycznej wiedzy ogólnotechnicznej oraz umiejętności stosowania jej w praktyce. W ofercie są to studia 3-semestralne jak i 4-semestralne.
Student ma możliwość wyboru jednej z pięciu specjalności: technika z informatyką, nauczyciel przedmiotów zawodowych (spec. nauczycielskie), informatyka stosowana w technice, technologie internetowe i multimedialne, mechatronika (spec. nienauczycielskie).
Absolwent kierunku edukacja techniczno-informatyczna (studia drugiego stopnia) ma poszerzoną wiedzę z dziedziny nauk inżynieryjno-technicznych w szczególności w zakresie dyscypliny inżynierii materiałowej oraz dodatkowo z dyscyplin: automatyka, elektronika i elektrotechnika, informatyka techniczna i telekomunikacja oraz inżynieria mechaniczna. Posiada umiejętności pozwalające na rozwiązywanie złożonych problemów inżynierskich z wyżej wymienionych dyscyplin.
Absolwent kierunku edukacja techniczno-informatyczna po ukończeniu specjalności nauczycielskiej posiada wiedzę z zakresu pedagogiki, psychologii i dydaktyk szczegółowych.
Praca po studiach
Uzyskane wykształcenie daje przygotowanie do prowadzenia własnej działalności gospodarczej, do pracy w jednostkach naukowych, przedsiębiorstwach przemysłowych, administracji gospodarczej, zapleczu badawczo-rozwojowym przemysłu.
Absolwenci specjalności technika z informatyką otrzymują przygotowanie do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole podstawowej w zakresie przedmiotów: technika i informatyka oraz przygotowanie do zajmowania stanowiska nauczyciela teoretycznej i praktycznej nauki zawodu w branżowych szkołach I i II stopnia, technikach, liceach ogólnokształcących i innych szkołach ponadpodstawowych w zakresie informatyki oraz przedmiotów zawodowych (mechatronik-informatyk, mechatronik, automatyk, technik-elektronik).
Absolwenci specjalności nauczyciel przedmiotów zawodowych otrzymują przygotowanie do zajmowania stanowiska nauczyciela teoretycznej i praktycznej nauki zawodu w branżowych szkołach I i II stopnia, technikach, liceach ogólnokształcących i innych placówkach ponadpodstawowych.
Fizyka (studia stacjonarne pierwszego stopnia)
Specjalności:
- fizyka z informatyką (nauczycielska)
O kierunku
Studia pierwszego stopnia na kierunku fizyka dostarczają wiedzy z zakresu podstawowych działów fizyki klasycznej i współczesnej, historii fizyki, metodologii badań naukowych z fizyki, komunikacji interpersonalnej i wykorzystywania nowoczesnych technik edukacyjnych, w tym kształcenia zdalnego. Absolwent studiów pierwszego stopnia potrafi rozwiązywać zarówno problemy praktyczne, jak i teoretyczne w sposób twórczy, jest otwarty na przyjęcie i stosowanie w swojej pracy najnowszych osiągnięć nauki i techniki, a także przygotowany do ciągłego podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych. Absolwent studiów pierwszego stopnia posiada umiejętności rozumienia i ścisłego opisu zjawisk fizycznych, korzystania z nowoczesnej aparatury pomiarowej, a także przekazywania posiadanej wiedzy. Umie gromadzić, przetwarzać oraz przekazywać informacje korzystając z technologii informacyjno-komunikacyjnych. Absolwent specjalności nauczycielskiej jest uprawniony do kontynuowania przygotowania do pracy w charakterze nauczyciela fizyki i informatyki na studiach drugiego stopnia. Posiada umiejętność elementaryzacji wiedzy fizycznej do wybranego poziomu edukacyjnego i popularyzacji wiedzy fizycznej wśród niespecjalistów. Absolwent studiów pierwszego stopnia fizyki jest przygotowany do pracy w laboratoriach badawczych i diagnostycznych oraz obsługi i nadzoru urządzeń, których działanie wymaga podstawowej wiedzy z zakresu fizyki. Dodatkowo absolwent studiów pierwszego stopnia zna język obcy na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego wraz z przygotowaniem do posługiwania się terminologią specjalistyczną z zakresu kierunku studiów. Studia na kierunku fizyka kształtują umiejętności umożliwiające absolwentowi studiów pierwszego stopnia podejmowanie studiów drugiego stopnia, a także osiąganie kwalifikacji przez kolejne szczeble edukacji (na przykład studia doktoranckie i podyplomowe). Umożliwiają mu również dalsze samokształcenie, aktualizowanie własnej wiedzy i doskonalenie własnych kompetencji.
Praca po studiach
Absolwent kierunku fizyka jest przygotowany do popularyzacji podstawowej wiedzy z fizyki oraz astronomii w ośrodkach kulturalno-oświatowych.
Absolwent specjalności nauczycielskiej uzyskuje uprawnienie do kontynuowania kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela na studiach drugiego stopnia.
Absolwent specjalności fizyka materii jest przygotowany do obsługi aparatury doświadczalnej w laboratoriach fizycznych.
Fizyka (studia stacjonarne drugiego stopnia)
O kierunku
Studia drugiego stopnia na kierunku fizyka dostarczają szerokiej wiedzy z zakresu fizyki klasycznej i współczesnej, historii fizyki, metodologii badań naukowych z fizyki, komunikacji interpersonalnej i wykorzystywania nowoczesnych technik edukacyjnych w tym kształcenia zdalnego. Wiedza ta umożliwia absolwentowi studiów drugiego stopnia doskonalenie się w zakresie fizyki i nauk pokrewnych, a także osiąganie kwalifikacji przez kolejne szczeble edukacji (na przykład studia podyplomowe oraz w szkole doktorskiej). Absolwent studiów drugiego stopnia potrafi rozwiązywać zarówno zaawansowane problemy praktyczne, jak i teoretyczne w sposób twórczy, jest otwarty na przyjęcie i stosowanie w swojej pracy najnowszych osiągnięć nauki i techniki, a także jest przygotowany do ciągłego samokształcenia i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych. Absolwent studiów drugiego stopnia posiada umiejętności rozumienia i ścisłego opisu zjawisk fizycznych, korzystania z nowoczesnej aparatury pomiarowej oraz technicznych systemów diagnostycznych, a także przekazywania posiadanej wiedzy. Umie gromadzić, przetwarzać oraz przekazywać informacje korzystając z technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Absolwent specjalności nauczycielskiej przygotowany jest do pełnienia roli nauczyciela fizyki i informatyki, wychowawcy i opiekuna we wszystkich typach szkół i instytucjach systemu oświaty. Posiada odpowiednie przygotowanie z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki fizyki jak również wstępne przygotowanie umożliwiające prowadzenie badań edukacyjnych, dostrzeganie oraz samodzielne rozwiązywanie problemów teoretycznych i praktycznych w obszarze dydaktycznopedagogicznym.
Absolwent specjalności nauczycielskiej kierunku fizyka dysponuje odpowiednią wiedzą merytoryczną, by móc w sposób kompetentny organizować proces zdobywania wiedzy przez uczniów, jest przygotowany do pełnienia roli nauczyciela-eksperta. Posiada umiejętność elementaryzacji wiedzy fizycznej do wybranego poziomu edukacyjnego i popularyzacji wiedzy fizycznej wśród niespecjalistów. Jest również przygotowany do posługiwania się technologią informacyjną, w tym do jej wykorzystywania w nauczaniu, w szczególności do wykorzystywania w edukacji nowoczesnych, multimedialnych pomocy dydaktycznych.
Absolwent studiów drugiego stopnia pozostałych specjalności jest przygotowany do pracy w laboratoriach badawczych i diagnostycznych oraz obsługi i nadzoru urządzeń, których działanie wymaga zaawansowanej wiedzy z zakresu fizyki, zna zasady bezpieczeństwa pracy.
Absolwent studiów drugiego stopnia w zależności od wybranej specjalności:
- posiada przygotowanie do zajmowania stanowisk pracy wymagających umiejętności samokształcenia z zakresu informatyki oraz zastosowań fizyki w przemyśle i ekonomii;
- posiada kwalifikacje konieczne do podjęcia pracy na stanowisku fizyka w pracowniach badawczych, diagnostycznych i innych jednostkach gospodarki;
- może pracować jako specjalista w obszarze zaawansowanych technologii elektronicznych materiałów funkcjonalnych i inteligentnych, metamateriałów;
- posiada kwalifikacje niezbędne w pracy specjalisty ds. projektowania nowych urządzeń funkcjonalnych czy nanoelektronicznych.
Dodatkowo absolwent studiów drugiego stopnia zna język obcy na poziomie biegłości B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy wraz z przygotowaniem do posługiwania się terminologią specjalistyczną z zakresu kierunku studiów.
Absolwent jest przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia.
Praca po studiach
Na specjalności nauczycielskiej student uzyskuje uprawnienia do wykonywania zawodu nauczyciela fizyki i informatyki we wszystkich typach szkół; na innych specjalnościach uzyskuje przygotowanie do pracy na stanowiskach, na których niezbędna jest pogłębiona wiedza z zakresu fizyki i jej zastosowań, poszerzona wiedza z matematyki, kwalifikacje konieczne do podjęcia pracy w ośrodkach naukowych, pracowniach badawczych, diagnostycznych i innych jednostkach gospodarki.
Inżynieria bezpieczeństwa (studia stacjonarne i niestacjonarne pierwszego stopnia, inżynierskie)
O kierunku
Celem studiów jest wykształcenie wysoko wykwalifikowanych kadr z zakresu bezpieczeństwa systemów technicznych i informatycznych.
Student po pierwszym roku dokonuje wyboru jednej z dwóch specjalności: bezpieczeństwo technologii informacyjnych, bezpieczeństwo materiałowe i technologii materiałowych.
Absolwent tego kierunku uzyskuje kompetencje inżynierskie. Posiada wiedzę z zakresu zagrożeń cywilizacyjnych i technicznych możliwości minimalizacji ryzyka. Jest wyposażony w wiedzę i umiejętności projektowania i monitorowania stanu i warunków bezpieczeństwa, dokonywania analizy bezpieczeństwa ryzyka, wdrażania prawidłowej polityki bezpieczeństwa, zapewnienia bezpieczeństwa systemów, jest przygotowany do pełnienia funkcji zawodowych w zakresie zarządzania bezpieczeństwem oraz prowadzenia dokumentacji związanej z szeroko rozumianym bezpieczeństwem.
Praca po studiach
Absolwent jest przygotowany do podjęcia pracy w podmiotach gospodarczych o różnych profilach oraz w administracji gospodarczej, państwowej i samorządowej na stanowiskach związanych z problematyką inżynierii bezpieczeństwa oraz do prowadzenia własnej działalności gospodarczej świadczącej usługi z zakresu inżynierii bezpieczeństwa.
Inżynieria bezpieczeństwa (studia stacjonarne i niestacjonarne drugiego stopnia)
O kierunku
Celem studiów jest wykształcenie wysoko wykwalifikowanych kadr z zakresu bezpieczeństwa systemów technicznych i informatycznych. W ofercie są studia 3-semestralne. Student ma możliwość wyboru jednej z dwóch specjalności: bezpieczeństwo pracy, bezpieczeństwo techniczne.
Praca po studiach
Absolwent jest przygotowany do pracy i służby w instytucjach i urzędach monitorujących zagrożenia, w jednostkach usług ochrony przed zagrożeniami a także do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie inżynierii bezpieczeństwa. Absolwent specjalności bezpieczeństwo pracy będzie posiadał kwalifikacje pracownika służby BHP.
Program wykładów i warsztatów
10.00–10.20
miejsce: ul. Podchorążych 2, sala 6N
pokaz „Piękno krystalizacji”
dr hab. inż. Agnieszka Twardowska, prof. UP | Instytut Nauk Technicznych
10.30–10.50
miejsce: ul. Podchorążych 2, sala 6N
pokaz „Smart Materials – materiały z pamięcią kształtu”
dr hab. inż. Agnieszka Twardowska, prof. UP | Instytut Nauk Technicznych
10.30–11.00
miejsce: ul. Podchorążych 2, sala 10
wykład „Ceramika od kuchni”
dr inż. Piotr Czaja | Instytut Nauk Technicznych
11.00–11.20
miejsce: ul. Podchorążych 2, sala 6N
pokaz „Piękno krystalizacji”
dr hab. inż. Agnieszka Twardowska, prof. UP | Instytut Nauk Technicznych
11.15–11.45
miejsce: ul. Podchorążych 2, sala 10
wykład: „Jak latają satelity”
dr Waldemar Ogłoza | Instytut Nauk Technicznych
11.30–11.50
miejsce: ul. Podchorążych 2, sala 6N
pokaz „Smart Materials – materiały z pamięcią kształtu”
dr hab. inż. Agnieszka Twardowska, prof. UP | Instytut Nauk Technicznych
11.30–12.00
miejsce: ul. Podchorążych 2, sala 7N
pokaz „Właściwości luminescencyjne i optyczne wybranych materiałów ceramicznych”
dr hab. Andrzej Kruk | Instytut Nauk Technicznych
DANE KONTAKTOWE
Instytut Nauk Technicznych
Kraków, ul. Podchorążych 2, pokój 32
telefon 12 662 63 31
technika@up.krakow.pl